Albert Heijn viert 10e verjaardag in België met groeispurt

Hoe Vlaanderen verslingerd raakte aan de stroopwafel

10 jaar. Die verjaardag viert Albert Heijn België deze week met Nederlandse nuchterheid en Belgische goesting. Wat op 16 maart 2011 begon met een eerste winkel in Brasschaat, is uitgegroeid tot een omnichannel succesverhaal van 60 fysieke winkels én een florerende thuisleverdienst. Albert Heijn België is in volle expansie en zit stevig op koers richting 100 winkels in Vlaanderen. “We hebben met onze bewezen formule het hart van de Vlaming veroverd,” zegt Raf Van den Heuvel, general manager van Albert Heijn België. “We investeren vandaag volop in bestaande en nieuwe winkels, de uitbreiding van Albert Heijn aan huis én in onze mensen. We zitten in een echte groeispurt en werken keihard om een fantastische werkgever en de meest gewaardeerde supermarkt van Vlaanderen te zijn.”

Een ijzersterk DNA dat op ieders lippen ligt. “Hollandse prijzen, een verrassend assortiment, persoonlijke service”: dat is het DNA van Albert Heijn België. Onze klanten kennen het drieluik van buiten én weten vooral wat het betekent: Albert Heijn is een verrassende servicesupermarkt met een discountervaring aan de kassa. Een hele fijne winkel, zeg maar, die het alledaagse betaalbaar en het bijzondere bereikbaar maakt. Om het even te zeggen met de woorden van oprichter Albert Heijn.

Over roze koeken, pindasaus en verse melk (waar de Belg geen fan van is). We leerden ons volk stroopwafels eten. Dat fluisteren we elkaar wel eens toe op een trots moment. Zo’n 80.000 verkopen we er elke week. Goed voor 20 miljoen stroopwafels op 10 jaar tijd. Om de Belg aan het bijzondere assortiment van Albert Heijn België te krijgen, deed ‘de smaakgarantie’ 10 jaar geleden de intrede. Het idee is simpel: Niet lekker? Geld terug, zonder gezeur. De smaakgarantie gaf de avontuurlijke Vlaming vleugels om ‘vanalles’ te proberen. Resultaat? We gingen massaal door de knieën. Niet alleen voor stroopwafels, maar ook voor roze koeken, pindakaas, krentenbollen, kibbeling en de oosterse keuken. “Niet alles zat vanaf het begin juist. We hebben aan ons assortiment moeten sleutelen,” zegt Raf Van den Heuvel die er vanaf de eerste dag bij was. “We waren bij aanvang kortweg gezegd ‘wat te Hollands’. We hebben de afgelopen jaren de juiste Belgische toppers toegevoegd aan ons assortiment en we hebben ons neergelegd bij de verschillen tussen Nederland en België. Zo lopen Belgen niet echt warm voor zoete mayonaise en ook verse melk is niet ons ding. De Belg wil houdbare melk: dat snapt dan weer geen enkele Nederlander.”

Een succesverhaal schrijven in België doe je niet ‘zomaar’. Wordt Albert Heijn België een doorslag van Albert Heijn Nederland? Die vraag kregen we elke dag in de beginjaren. “We hebben hard gewerkt om onze eigen, Belgische vertaling te vinden van Albert Heijn. Met bescheiden gedrevenheid hebben we winkel na winkel aan ons succes getimmerd. Dat is een verhaal van ups en downs – daar gaan we niet flauw over doen.” zegt Raf Van den Heuvel. “Wat we goed gedaan hebben, is slim gebruik maken van de kracht van Albert Heijn. Het is een ongelooflijk sterk logistiek bedrijf dat heel goed trends en klantenbehoeften aanvoelt. Vegetarisch en vegan zijn daar een mooi voorbeeld van. Nog voor het populair werd, maakten wij al de keuze om het groot te maken in onze winkels. Ons sterke DNA, gedreven ondernemerschap én de stevige achterkant van de organisatie zijn de ruggengraat van ons succes. Onze mensen en onze klanten brengen het elke dag tot leven.”

De groeispurt van Albert Heijn België. Albert Heijn België gaat voor 100 winkels in Vlaanderen. Woensdag opent de 60e winkel de deuren in Merchtem. Een winkel die de aanwezigheid in de Brusselse rand versterkt. Er komen dit jaar nog een pak mooie winkelopeningen aan, waaronder een eerste Albert Heijn XL in Mechelen en de eerste onbemande AH to go kantoorwinkels.

Om alle winkels en thuisleverhubs van het juiste talent te voorzien, zoekt Albert Heijn België dit jaar 500 nieuwe collega’s. Die groei wordt mogelijk gemaakt door fantastische medewerkers, kanjers van ondernemers en geweldige klanten.

Marit van Egmond, algemeen directeur Albert Heijn: “Ik vind het fantastisch dat we onze klanten in Vlaanderen al tien jaar mogen verwelkomen in onze winkels. Deze week bereiken we de mooie mijlpaal van 60 winkels en we zien nog volop mogelijkheden voor groei. Ook zetten we flinke stappen met thuisbezorgen, vandaag gaan we door de grens van 400.000 huishoudens. Zo worden we in Vlaanderen de omnichannel supermarkt die er altijd en overal voor iedereen is. Een dik compliment voor het team in België. En ik wil ook graag onze Vlaamse klanten bedanken voor hun vertrouwen in Albert Heijn. Ik kijk uit naar de komende tien jaar!”

Zo vieren we onze verjaardag (in alle veiligheid) met al onze klanten. 10 jaar: dat verdient een feestje. Liefst eentje waar iedereen kan aanschuiven. Precies daarom pakt Albert Heijn België uit met de verjaardagspaaractie ‘Hoeraatjes sparen’.

In Brasschaat, de parkgemeente waar het ooit begon, pakken we uit met extra verwennerij. De winkel wordt feestelijk aangekleed en zo’n 2000 buren krijgen een heerlijk pak roze koeken in de brievenbus mét verjaardagskaart en extra ‘Hoeraatjes spaarzegels’. Ook in de winkel in Brasschaat feest je mee. Er staat (vandaag, woensdag en zaterdag) een gigantische taart met daarin apart verpakte roze cup cakes met sprinkles. Die zijn een heerlijke en veilige traktatie om klanten mee te laten vieren.